
Schibsted samler nytt kull med byråtalenter: – Vi har åpnet panseret
Etter det Schibsted omtaler som en suksess i fjor, går mediekonsernet nå i gang med andre runde av sitt talentprogram for unge talenter fra landets mediebyråer.
– Vi har åpnet panseret og sluppet dem helt inn. Dette er morgendagens meningsbærere og ledere i mediebyråene, og da sier det seg selv at vi ønsker å koble dem tett på oss, sier Nicolai Kjølner, Head of Agency & Partners i Schibsted, til KOM24.

Utfordrer med skråblikk
Programmet strekker seg over ett år og består av fire samlinger. Målet er det samme som i fjor: Å samle unge talenter for å utforske morgendagens medieløsninger.
– Vi må finne nye og bedre løsninger i konkurransen med plattformøkonomiene. Utviklingen skjer raskt, og vi må henge med. Da trenger vi samarbeid på tvers av bransjen, sier Kjølner.
Årets kull består av talenter fra dentsu, GroupM, Publicis, Omnicom, WAL, TSM, Mood og Mediabrands, i tillegg til tre interne deltakere fra Schibsted.
En av dem er Martin Krog Larsen, Client Lead i iProspect (dentsu).
– Det var en overraskelse å bli valgt ut. Den så jeg ikke komme. Jeg har hørt mye skryt fra fjorårets dentsu-deltakere, så dette gleder jeg meg til, sier han.

Larsen håper året gir større forståelse for hvordan Schibsted fungerer som helhet.
– Det handler om å se Schibsted fra innsiden og forstå hvordan tannhjulene går rundt – utover det som er ren markedsføring.
Larsen mener talentprogrammet gir Schibsted verdifulle innspill utenfra.
– Det viktigste vi kan bidra med tenker jeg er et annet skråblikk. Ikke bare fordi vi er «unge», men fordi vi kommer inn med andre perspektiver. Jeg håper at vårt bidrag gjennom disse samlingene kan være verdifullt og bidra til det lokale mediemarkedet.
Samarbeid for å løfte bransjen
Ifølge Kjølner viste fjorårets kull at engasjementet for mediebransjens fremtid er sterkt.
– De brant ikke bare for de kommersielle løsningene, men også for samfunnsoppdraget. Vi er ikke journalister, men vi jobber med å sikre forutsetningene for journalistikken, og det er viktig når demokratiske krefter utfordres. Da må vi sikre sunn økonomisk drift og tilrettelegge for gode løsninger for annonsørene, sier han.
Han trekker fram at Schibsted ønsker å være mer enn bare en mediepartner for byråene.
– Vi ønsker å vise at vi ikke bare er en trygg og god partner, men også en del av karriereutviklingen til disse talentene. Vi er til stede lokalt og kjenner markedet, og hvis vi snakker mer sammen på tvers, kan vi finne løsninger som ikke bare gagner Schibsted, men hele den norske mediebransjen.
Han understreker at samarbeidet mellom Schibsted og byråene blir stadig viktigere.
– Byråene sitter tett på kundene og har fersk innsikt i markedet. Når vi kobler dem på hvordan vi jobber, oppstår det noe eget. Magien skjer litt mellom oss, og sammen kan vi drive fram morgendagens løsninger.
Kjølner håper årets program ikke bare vil styrke Schibsted, men bidra til å løfte hele markedet.
– Vi skal fortsette med å lage løsninger som gir effekt for kundene også i fremtiden. Hele bransjen trenger nye modeller for å stå sterkere mot plattformøkonomien. Det klarer vi hvis vi jobber sammen, avslutter han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no