Gulltaggen 2024: Se alle vinnerne!
Her er oversikten over vinnerne i årets utgave av Gulltaggen.
(Carls, Oslo): I kveld arrangeres prisutdelingen Gulltaggen, som i flere år har hedret kreativ bruk av teknologi innen digital markedsføring.
I år er det Kampanje som arrangerer utdelingen, og det ble til sammen sendt inn 139 bidrag til konkurransen. I alt deles det ut priser i ti ulike kategorier. Full oversikt finner du nedenfor:
Kampanje
Gull: Tante Randi for Finn mening med IMDi
Juryens begrunnelse:
«En unison jury lot seg imponere og begeistre av denne kampanjen. Det er god innsikt, godt håndverk og det er nydelig utført. For det er høy vanskelighetsgrad å klare å treffe en målgruppe som er gode på å gjenkjenne reklame og som ikke liker noe som framstår som «ordinært». Og det er lite med denne kampanjen som framstår som ordinært. Å lage en nettbutikk som promoterer kjøp og salg av meninger, meninger som på ingen måte er innafor – som får deg til å tenke «Hva faen?». For en glitrende måte å oppfordre unge mennesker til å ikke kjøpe alle meninger de hører på nett, men tenke sjæl og være grei».
Sølv: WAL for Tjuvlytting med Fabel
Bronse: Los & Co for Ikke gå der toget går med Bane NOR
Kanal
Gull: Try for The Walking Ads med Volkswagen.
Juryens begrunnelse:
«Året vinner case skiller seg ut i en veldig generisk bransje og i et marked som har vært historisk tregt pga den makroøkonomiske situasjonen. Caset er innovativt, det engasjerer og det evner å gjøre målgruppen til en mediekanal. Det er sjeldent man ser folk som løper til bilforhandlere for å få tak i Volkswagen-merch, men det har Try klart å få til med denne kampanjen. Kampanjen styrkes ytterligere av den smarte integrasjonen mellom sensor og app (smart bruk av teknologi), belønne deltakerne med ekstra fordeler ved å gjennomføre prøvekjøringer (ekstremt smart grep) og å få deltakerne til å skulle gå hele 306,5 km (smart kunnskapsbygging). Denne totaliteten er forbilledlig for bransjen og sikrer gull i en kanal med veldig mange sterke kandidater».
Sølv: Dinamo for TheØstbaneTerminal med Bane NOR
Bronse: Los & Co for Ikke gå der toget går med Bane NOR
Digital opplevelse
Gull: Try for Blåtur med Skoda
Juryens begrunnelse:
«Årets gullvinner i Digital Opplevelse er et strålende eksempel på hvordan kreativ teknologi kan møte ambisiøse mål på en måte som engasjerer og underholder. Løsningen er original og svært underholdende, og selv uten omfattende brukerinnsikt har den en imponerende evne til å balansere målgruppens forventninger, kundens ambisjoner og inspirert bruk av ny teknologi. Underholdningsverdien er skyhøy, og selv om noen småbugs og morsomme anbefalinger dukker opp, gir dette bare ekstra sjarm til opplevelsen. Her har vi en løsning som går utenfor rammene, utfordrer brukerne, og viser en unik kreativitet som får oss til å smile».
Sølv: Newslab for Hva du har å si har mye å si med Nobels fredssenter
Bronse: Trigger for Ta jobben min med AF-Gruppen
Produkt og tjeneste
Gull: Knowit for Takk og is for ny app med Diplom-Is
Juryens begrunnelse:
«Årets gullvinner har lykkes med å gjenoppfinne handleopplevelsen til en klassisk norsk favoritt – isbilen. Prosjektet skiller seg ut ved å levere en helhetlig og gledesfylt løsning, både for kundene og selgerne, med fokus på brukervennlighet og innovativ verdiøkning. Med mål om å gjøre det like gøy å handle fra isbilen, selv uten den ikoniske lyden, har teamet levert en app som kombinerer funksjonalitet, forutsigbarhet og nytelse i en digital kontekst. Gjennom et grundig innsiktsarbeid, som inkluderte observasjon av selgere og geriljaintervjuer med kunder, har vinneren skapt en løsning som svarer direkte på brukernes behov. Den nye appen utmerker seg ved å kombinere lekent design med praktisk funksjonalitet og å gi kundene mer kontroll over sin handleopplevelse. Dette er en oppgradering som ikke bare fremhever merkevaren, men som også viser hvordan innovasjon kan skape et nyttig og hyggeligere produkt for en bred brukergruppe. Alt i alt har vinneren lykkes med å gjenopplive gleden av isbilen i en moderne, digital verden».
Sølv: Politiets IT-enhet for Politiloggen med Politiet
Bronse: Anti for Kulturhavna-Medvirkningsplattform med Kulturhavna
Nettside
Gull: NoA for Øyafestivalen med Øyafestivalen
Juryens begrunnelse:
«Gullvinneren for beste nettside har skapt en opplevelse som fanger festivalens energi på en frisk og leken måte, med et design som både er tiltalende og funksjonelt. Dette er en løsning der brukeren får mye kjærlighet. Kudos for finfin live-oppdatering av programmet gjennom dagen. Menyen er plassert sånn at du akkurat når den med tommelen når du står med ølen i den ene hånden, veggisburgeren i den andre og veska mellom beina. I tillegg er designet lekent, innbydende og med masse særpreg».
Sølv: Snøhetta for Nettside for Snøhetta med Snøhetta
Bronse: Anti for Piknik i parken med Piknik i parken
Bronse: Try for Nettbutikk for Icelandia med Icelandia
Beste influensermarkedsføring
Gull: Bloom for Sommerens viktigste vinanmeldelse med Av-og-til
Juryens begrunnelse:
«Denne kampanjen oppfyller alle kriterier for en vellykket influenserkampanje. Ved å samarbeide med en troverdig profil i et uventet miljø har annonsøren skapt en stopp-effekt som både overrasker og treffer målgruppen hardt. Løsningen er kreativ og leken, samtidig som den er gjennomarbeidet og viktig. Juryen ser for seg krevende diskusjoner mellom byrå og kunde om dette var riktig vei å gå, men det ble løst på en glimrende måte.»
Sølv: Anorak og Starcom for Vis leg med BankID
Bronse: Publicis for Kristiania Challenge 2023 med Kristiania
Innholdsmarkedsføring
Gull: Trigger med Jenter vil mer for Sparabnk1 Vest
Juryens begrunnelse:
«Vinnercaset demonstrerer tydelig kraften i innholdsmarkedsføring. Gjennom effektiv historiefortelling endres målgruppens holdninger – og hverdagen til tusenvis av jenter. Med ekte mennesker i hovedrollen, inkludert stemmer fra hele idretten, skapes troverdig og inkluderende fortelling. Avsenderen fremstår som genuin i sitt ønske om å bidra positivt til lokalsamfunnet.»
Sølv: WAL Olivia flytter Aktiv Eiendom
Bronse: Spoon med Kassevis av muligheter for Kiwi
Digital kampanje
Gull: WAL for Tjuvlytting med Fabel
Juryens begrunnelse:
«Gull i digital kampanje går til en jobb som har lekt med flatene og samspillet mellom disse på en kreativ og inspirerende måte. Ideen er like genial som den er enkel, og bak arbeidet ligger det et imponerende samarbeid. Jobben strekker seg forbi det å bruke egen merkevare som avsender og utfordrer forventningene vi har til digitale plasseringer. Det er ingen tvil om at budskapet til kampanjen er noe alle vil lytte til.»
Sølv: Bloom for Sommerens viktigste vinanmeldelse med Av-og-til
Bronse: Anorak for Gi av deg selv til jul med Ruter
Online film
Gull: Anti for Utfordringer på repeat med FFO
Juryens begrunnelse:
«Gullet i Online film går til en jobb som snur utfordringene med kanalene den er plassert i, til noe positivt. For der noen ser på film uten lyd, og andre ikke følger med, men hører med et halvt øre, er det vanskelig å fange oppmerksomheten. Legg på universell utforming, så ville de fleste kreatører gitt opp, og sagt at «ingenting ligger til rette for oss her». Litt som i skolen, der lite ligger til rette for elever med funksjonsnedsettelser. Gullet evner å fortelle samme budskap, og gi samme opplevelse, uavhengig av om du kan se og høre, eller bare se, eller bare høre, eller sitter i rullestol, eller kan gå på begge beina, eller er skyhøy, eller kjempekort.»
Bronse: WAL for Fantastisk Rakst med Komplett
Online aktivering
Gull: Try for No Pulse med SATS
Juryens begrunnelse:
Gullet i Digital Aktivering går til en jobb som evner å forene kommersiell og samfunnsnyttig innsats på en utmerket måte. Gjennom sin egen plattform aktiverte merkevaren medlemmene sine til en real økt, som også ga livsviktig læring. I tillegg til en god grunnidé, oppleves jobben som gjennomarbeidet, fra påmelding til event, og helt ned til det "viktigste treningsapparatet". Jobben ga juryen høy puls, og det var bred enighet om at det var klink gull.
Sølv: Try for The Walking Ads med Volkswagen
Bronse: POL for Change the Course med vKPMG
Best in show
TRY ( med 16 nominasjoner)
Snapchats kreativitetspris
Morgenstern for Finn.no
Ærespris
Camilla Grund