
SATS anklages for villedende markedsføring
Treningsformen Reformer Pilates trender i sosiale medier. Nå mener flere at SATS markedsfører det nye tilbudet på en villedende måte. Treningskjeden avviser kritikken.
@sinemakt Markedsføringsstrategien til @SATS har virkelig gått meg på nervene. Ja, det er mye hype, ja dere skal legge til flere timer, men hva tror dere sannsynligheten likevel er for at jeg får en time når listene to uker før allerede har 200 stk på venteliste. I tillegg prøver dere å få nye medlemmer ved å markedsføre timen!! Hvis dere ikke er medlem- IKKE GJØR DET for reformer-timene. Du har ikke sjans!! Åpenhet rundt realiteten hadde blitt satt mer pris på! #foryou #foryoupagе #fyp ♬ original sound - my obsession💍
– Er jeg den eneste som synes SATS driver med ulovlig markedsføring?
Spørsmålet kommer fra jusstudent Sinem Aktas i en TikTok-video som nå får stor spredning. Hun mener treningskjeden gir et feilaktig inntrykk av at Reformer-timer er tilgjengelige for alle – selv om de allerede er fullbooket før ordinær booking åpner.
– Markedsføringen ga inntrykk av at timene var tilgjengelige for alle medlemmer, mens de i realiteten var fullbooket allerede før den offisielle bookingdatoen 15. mars, sier hun til KOM24.
Flere støtter kritikken i kommentarfeltet og kaller markedsføringen både misvisende og lovstridig.
– Umulig å få plass uten premium?
Reformer-trening, omtalt som kjendisenes favoritt, har blitt en TikTok-trend. Da SATS begynte å anbefale premium-medlemskap for å sikre plass, reagerte Aktas.

– Det ble tydelig at tilgjengeligheten ikke var så åpen som markedsføringen kunne tilsi, sier hun.
Aktas mener markedsføringen er villedende fordi den skaper forventninger som ikke innfris.
– Denne typen skjult informasjon oppdager man først etter at man har blitt medlem. Når markedsføringen påvirker forbrukerens valg uten å gi et fullstendig bilde av tilgjengeligheten, kan det være i strid med reglene for villedende markedsføring.
Fullbooket timer
SATS lanserte Reformer på Bislett i vinter. Responsen har vært enorm, ifølge pressekontakt Tina Brodal.
– Dette er første gang vi har opplevd så mye pågang på et ettermarkedstilbud. Vi har aldri hatt så lange ventelister før – det var over 200 på venteliste da vi lanserte, sier hun til KOM24.
Aktas bekrefter at hun fortsatt ser ventelister på over 100 personer – også én uke frem i tid, når standardmedlemmer kan booke.
– For meg har det aldri handlet om at jeg må betale 150 kroner mer i måneden for å få tilgang. Problemet er at timene markedsføres som tilgjengelige for alle, når de i praksis er en del av Premium-abonnementet. Det hadde vært mer ryddig om SATS kommuniserte det tydeligere fra start.
– Ikke villedende, sier SATS
Brodal avviser kritikken.
– Vi opplever ikke dette som villedende markedsføring i det hele tatt. Dette er et produkt som alle medlemmer som har tilgang til Oslo-sentrene våre, kan booke seg på, sier hun.

Hun bekrefter at de med premium-medlemskap får tidligere tilgang:
– De med premium-medlemskap kan booke 14 dager før, mens andre kan booke 7 dager før. Men det betyr ikke at Reformer er forbeholdt premium.
Ifølge Brodal har én av tre deltakere så langt hatt vanlig medlemskap.
– Så det er feil å si at det kun er for premium og kun de som har dette medlemskapet som får plass, sier hun.
Brodal peker på høy etterspørsel – ikke markedsføringen – som årsaken til at det kan være vanskelig å få plass:
– Det er ingen ekstra kostnad, og vi ønsker at alle medlemmer skal kunne delta. Når nyheten «roer» seg, vil det også reflekteres i pågangen og ventelistene, sier hun.
Utvider tilbudet
Foreløpig tilbys Reformer-timene kun på SATS Bislett. Tilbudet startet med 70 timer i uken, men er nå økt til 90 – og det legges til nye timer daglig.
– Vi jobber kontinuerlig med å øke kapasiteten, men det tar tid å lære opp instruktører. Etter hvert som de er ferdig opplært, blir de satt inn i timeplanen, sier Brodal.
Hun påpeker at ventelister ikke alltid betyr fulle timer:
– Mange på ventelisten møter ikke opp, så det kan bli ledige plasser.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no