Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder i Max Social, er stolt over selskapets vekst og overskudd i 2023.

Max Social gikk fra tap til millionoverskudd på ett år

Profilbyrået snur minus til pluss. TikTok-satsing og produktlanseringer ga rekordinntekter i 2023. 

Publisert

Fra årsskiftet ble Max Social en del av Schibsted, etter å ha vært under VGTV sin paraply siden oppstarten for tre år siden. 

Profilbyrået endte 2023 med et overskudd på 1,7 millioner kroner. Det viser årsregnskapet for fjoråret.

Resultatet er en oppgang på 4,7 millioner kroner fra året før, da de endte i minus tre millioner kroner.

Inntektene for Max Social steg med 10,9 millioner kroner, til 54,8 millioner. Samtidig økte utgiftene med i overkant av 6 millioner. 

Salgsinntektene består av formidling av tjenester som profilene leverer, hovedsakelig underholdning og kommersielle innlegg i sosiale medier. 

Profilene til Max Social er blant andre Jørgine Massa Vasstrand (Funkygine), Oskar Westerlin, Henrik Ingebrigtsen, Vegard Harm, Linnéa Myhre og Emil Gukild. 

TikTok-satsing

Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder i Max Social, uttrykker stor stolthet over fjorårets resultater:

– Jeg er veldig, veldig stolt av en omsetningsvekst på nesten 30 prosent i 2023, som var et utfordrende år for oss innen reklame, sier hun til KOM24.

Hun forklarer at suksessen skyldes to konkrete målsettinger: den første dreier seg om en TikTok-satsing.

– Siden annonsemarkedet er så volatilt, trengte vi sterkere inntektsstrømmer som var mer stabile. Pengene vrir seg mot TikTok, og vi satte oss som mål å bygge Norges sterkeste galleri av innholdsskapere på den plattformen.

Max Social gikk aktivt ut og hentet inn profiler som var store på TikTok, og Eriksrud nevner navn som Cecilia Teigen og Tim Kristian som to av de største på plattformen.

– Vi etablerte et stort nærvær på TikTok, som publikum engasjerer seg veldig i. Det merker vi på annonsørene, for nå skaper vi kampanjer som konverterer mot målgruppene der, forteller Eriksrud. Hun anslår at det kom inn rundt fem-seks nye profiler i fjor, primært Tiktokere.

Utvidet til produktutvikling

Den andre målsettingen dreide seg om produktutvikling. Profilbyrået fant raskt ut at når de allerede hadde mange gode profiler, med en stor følgerskare, kunne de utvikle dette videre innen produktutvikling.

– Vi lanserte Oskars trippel sjokko, som, selv om den ikke var lenge i butikkene, solgte vanvittig bra den tiden den var der, forteller Eriksrud.

Hun legger til at de også har utviklet «Løp med Liva», et løpe-univers med Liva Ingebrigtsen, som er kona til Henrik Ingebrigtsen. Dette prosjektet har skapt en trygg og langvarig inntektsstrøm.

Eriksrud trekker fram selskapets fleksibilitet og teamets dedikasjon som viktige faktorer for suksessen.

– Jeg hadde aldri fått til dette alene. Vi har et lite, men dynamisk selskap med folk som klarer å snu seg rundt på en uke eller to. Når vi nå viser til disse resultatene, er det gøy å skryte av den dedikerte gjengen, som jeg mener er bransjens flinkeste folk innen influenser-markedsføring og merkevarebygging, avslutter hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS