
Byråkampen 2024: Publicis slo konkurrentene i jakten på mediemilliarden
Mediekontoer verdt 1,4 milliarder kroner var i spill i 2024. Dette er de store vinnerne på det norske markedet.
– Både denne og Recma viser at vi har en god posisjon i markedet og fornøyde kunder.
Det sier Camilla Halleraker i Publicis Starcom til KOM24.
Den nyeste utgaven av 2024 Norway New Business Barometer fra COMvergence har kåret Publicis Media Norway til det ledende mediebyrået i Norge, blant 15 konkurrenter.
COMvergence er et uavhengig globalt forskningsfirma som spesialiserer seg på analyse og benchmarking av mediebyråers ytelse og denne oversikten viser verdien av kundeforflytningene fordelt på de ulike byråene.
Den tar også med verdien av kunder som har vært på pitch, der eksisterende byrå har klart å fornye avtalen.
Deres rapport viser at Publicis sikret seg en klar førsteplass med over 323 millioner kroner (31 millioner amerikanske dollar) i ny forretning i fjor.
COMvergence sier at dette gjelder særlig én stor kunde, Lyse-konsernet og en nøkkelseier med Procter & Gamble (P & G).
– I fjor var et rolig pitch-år. Men vi fikk fornyet tillit fra kundene våre takket være gode relasjoner og gode rådgivere, sier Halleraker.

Carat kom på andreplass med nesten 200 millioner kroner i ny forretning (19 millioner dollar), blant annet grunnet videre samarbeid med Elkjøp og Jysk, samt en viktig ny kunde i Canal Digital.
Wavemaker tok tredjeplassen med 146 millioner kroner (14 millioner dollar), hovedsakelig takket være at de beholdt Olav Thon Gruppen og vant tre andre betydelige avtaler.
Ved måling av netto vekst i ny forretning (ekskludert eksisterende kunder), tok EssenceMediacom førsteplassen etter en viktig seier med HD Solskjerming. Deretter fulgte iProspect, som kapret Ringnes, sammen med OMD, Wavemaker og Hearts & Science.
På konsernnivå topper Dentsu listen i 2024-utgaven av Norway New Business Barometer (inkludert beholdte kunder). De sikret seg førsteplassen med fem nye kundeseiere – blant annet Ringnes og Canal Digital – samt tre viktige retensjoner: Elkjøp, Wolt og Jysk.

Publicis Media følger på andreplass, mens GroupM tar en tredjeplass med ni nye kundeseire, inkludert Amazon, HD Solskjerming og en viktig videreføring av samarbeidet med Olav Thon Gruppen.
I 2024 analyserte COMvergence 34 byråskifter og beholdte mediekontoer i Norge, med en samlet verdi på 1,39 milliarder kroner (133 millioner amerikanske dollar). Dette utgjør en betydelig nedgang i antall endringer (-37 prosent) sammenlignet med tidligere år (54 i 2023 og 53 i 2022).
– Det er et resultat av tiden vi er inne i. Man tenker seg nøyere om før man går i de store pitchene. Man vet at det er kostbart å bytte byrå og det er tidkrevende for organisasjonene å gå i konkurranser. Så jeg tror kundene er mer beviste når de går ut i konkurranser, sier hun.
Det som likevel er verdt å merke seg, er at selv med færre bevegelser, har det totale budsjettet som sto på spill bare falt med fem prosent. Dette tyder på færre byråskifter, men med større økonomisk betydning per sak.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no