MENINGER:
En avgjørende plattform for merkevarebygging blant unge
«Forståelse og dyktig bruk av TikTok er ikke bare nyttig – det er avgjørende. », skriver Elke Vindenes og Andrea D. Hugvik.
TikTok har raskt etablert seg som en av de mest innflytelsesrike plattformene for å nå unge målgrupper globalt og i Norge. Med en brukerbase der 62 prosent er mellom 10 og 29 år, er plattformen ikke bare en arena for underholdning, men et sentrum for kulturell og kommersiell påvirkning.
En vanlig misforståelse blant mange virksomheter er å betrakte TikTok som en «yngre» utgave av Facebook. Dette synet er misvisende.
Da Facebook ble lansert i Norge i 2007, ble det raskt populært blant de som var født rundt 1979 og var 29 år gamle på den tiden—akkurat som undertegnede er i dag.
TikTok krever en ny og dypere forståelse samt direkte engasjement fra de som selv tilhører generasjonen det gjelder, eller som i det minste har direkte kontakt med dem i 2024.
Plattformens format og funksjonalitet oppmuntrer til en interaktiv og engasjerende brukeropplevelse, reflektert i hvordan innhold forbrukes og deles.
Reklameguruen Bill Bernbachs sa «En viktig del av jobben vår er å være så godt kjent med populærkulturen at vi kan gi kundene det de vil ha, før de vet at de vil ha det.» TikTok er dagens viktigste plattform for populærkultur i dag.
Skal man forstå populærkultur i dag, må man forstå hva som skjer på TikTok. Og jobber man innen kreativitet, teknologi og kommunikasjon er det en forutsetning å ha en forståelse for populærkultur.
TikTok skiller seg fra tidligere sosiale medier ved at plattformens algoritmer tillater merker å nå ut til et bredt publikum uten behov for en stor følgerbase.
Rapporten UNG2023 viser at unge i Norge bruker TikTok til å utforske og lære nye ting, som språklæring og DIY-prosjekter, noe som demonstrerer plattformens potensial for å engasjere brukerne på en meningsfull måte.
Vårt byrå har anerkjent TikToks posisjon ved å investere i et team av trendspottere i Norge og Norden, hovedsakelig studenter, som overvåker og rapporterer om nye trender.
Dette er avgjørende for å hjelpe merkevarer med å navigere og utnytte TikToks muligheter. Oppgaven til trendspotterne er å se på TikTok og rapportere til oss hva de har fått med seg av trender og annonser på ukentlig basis.
Basert på trendene vi får tilsendt lager vi en ukentlige rapporter, eller månedlige, avhengig av behovet.
Noen kunder vil ha generelle rapporter som de kan lage innhold til selv. For andre kunder overvåker vi spesifikke bransjer, TikTok communities og skreddersyr idéer tilpasset deres merkevarer.
Data viser at 72 prosent av brukerne finner nytt innhold på TikTok mer spennende enn tradisjonelt innhold, og 65 prosent oppgir at innholdet på plattformen får dem til å le, noe som understreker TikToks styrke i å formidle positive følelser og engasjement.
Investering i TikTok er mer enn tradisjonell markedsføring; det er en strategisk tilpasning til en verden hvor digital innflytelse stadig definerer nye standarder for forbrukeratferd og merkevarebygging.
For merkevarer som ønsker å engasjere dagens unge, er forståelse og dyktig bruk av TikTok ikke bare nyttig – det er avgjørende.
Ved å omfavne TikTok, kan merkevarer ikke bare øke sin synlighet men også forsterke sin relevans og forbindelse til en aldersgruppe som blir stadig mer kritisk til tradisjonell reklame og verdsetter autentisitet og umiddelbarhet i deres digitale hverdag.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.