Uenig i Apeland-kritikk: – Begynner i feil ende
– Ingen undersøkelser som bekrefter påstanden, sier Anne-Lise Mørch von der Fehr.
Fredag forrige uke skrev Ole Christian Apeland en kronikk i Dagens Næringsliv der han tok til orde for at antallet kommunikasjonsfolk i offentlig sektor må ned.
Apeland utdypet hva han mente i et intervju med KOM24 denne uken.
– Veldig mange i det offentlige har for dårlige verktøy til å måle verdien av jobben som kommunikasjonsfolkene gjør. I tillegg tror jeg ikke at de jobber målrettet nok for å finne ut hva de vil si og hvilke kanaler de skal være i, sa han blant annet.
I kronikken gikk han også så langt som å skrive at mange av jobbene innenfor kommunikasjon i det offentlige er «tullejobber».
Ikke enig
Anne-Lise Mørch von der Fehr er daglig leder i Kommunikasjonsforeningen.
De har totalt 4.000 medlemmer i hele Norge, og over halvparten av disse jobber i det offentlige, opplyser hun.
– Jeg mener Apeland begynner i feil ende. Statens kommunikasjonspolitikk er fra 2009. Den inneholder mange gode prinsipper, men skriker etter revidering. Hva slags problemer skal kommunikasjon i staten løse og hva skal den levere? Først når vi vet det, kan vi vurdere om det er for få eller for mange som jobber med kommunikasjon i statlige virksomheter, skriver Mørch von der Fehr i en e-post til KOM24.
Til Apelands utsagn om at det offentlige er for dårlig på å jobbe målrettet, sier hun følgende:
– Vi har ingen kvalitative eller kvantitative undersøkelser av kommunikasjonsarbeid i det offentlige, som bekrefter denne påstanden.
Hun mener samtidig at Apeland har helt rett i at strategisk forståelse er viktig i kommunikasjonsarbeidet.
– Jeg møter svært mange kommunikasjonsrådgivere og kommunikasjonsledere som jobber i statlige virksomheter. Mitt inntrykk er at de er faglig sterke og jobber strategisk, eller ønsker å gjøre det i større grad.
Foreningen holder kurs og faglige arrangementer om strategisk kommunikasjon og måling, og de opplever stor interesse blant medlemmer på alle nivåer, opplyser hun.
– Det er også viktig å påpeke at for å lykkes med strategisk kommunikasjonsarbeid må kommunikasjonssjefen blant annet få plass i ledergruppen, det er ikke alltid tilfelle i statlige virksomheter.
– Lytter alltid når Apeland snakker
John-Ragnar Aarset er konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Avinor, som eies fullt og helt av staten.
– Apeland er en klok nestor i bransjen, og jeg lytter alltid når Ole Christian snakker. Han har en frisk generalisering av hele statlig sektor, som det kunne være fristende å kommentere, skriver Aarset i en e-post.
Han holder seg likevel til å bare svare for Avinor, som eier alle de statlige flyplassene i Norge.
– Vi har 15 kommunikasjonsfolk i en bedrift med 2.800 ansatte, 43 lufthavner over hele landet, og vi bygger to nye flyplasser i Nordland. Vi har et jevnt trykk av mediehenvendelser blant annet knyttet til avvik i trafikken og andre driftsmessige forhold ved alle våre lufthavner, skriver han.
Dersom de hadde halvert staben sin, hadde de blitt mindre tilgjengelig for mediene, legger han til.
– Samtidig hadde vi ikke fått informert så godt som vi burde om viktig aktivitet og trafikkavvikling på flyplassene. Enhver flyplass ligger i et lokalsamfunn som vi også skal ha god kommunikasjon med. Våre 2.800 ansatte hadde vært misfornøyde med internkommunikasjonen.
– Det er ingen som har tullejobb i Avinor, men vi har heldigvis tid til litt tull og tøys, som skjerper oss i idéarbeidet, skriver han.
Aarset mener de sikkert kan bli bedre på både strategiarbeid og måling av effekt, men at dette er noe de er svært opptatt av.
– For oss er det også et poeng å lage kommunikasjonsstrategien selv, uten byråhjelp, slik at alle får et eierskap til strategien. Den skal være enkel nok til at den blir brukt.
– Når det gjelder måling av effekt, står det i alle fall ikke på offensive selgere, som leverer «unike rapporter og verktøy». Og det har heldigvis skjedd mye de siste ti årene når det gjelder muligheter for nettopp å måle effekten av kommunikasjonstiltak.
Vil ikke henge ut
Ole Christian Apeland skriver i en e-post til KOM24 at det ikke er hans agenda å henge ut noen eller å drive markedsføring for byråene.
Han ønsker å påpeke at mange kommunikasjonsfolk har problemer med å dokumentere effekten og verdien av det de gjør, ifølge han selv.
– Dette gjelder både i offentlig og privat sektor, men det er de offentlige fellesskapet betaler for. Jeg mener at flere bør utfordre seg selv og sine ledere for å sette tydeligere mål for kommunikasjonsarbeidet og dokumentere effekten.
Han legger til at hans erfaring er at mange i faget er veldig opptatt av dette, og synes det er vanskelig.
– Det er fint hvis revisjon av statens kommunikasjonspolitikk kan bidra til mer målrettet arbeid, avslutter han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no