Nå er de i gang med å samle inn svar til årets Teft-undersøkelse
For 14. år på rad lanserer Teft Bransjeundersøkelsen.
Ole Aleksander Janzso i Teft, som har vært ansvarlig for undersøkelsen siden starten, mener den er et viktig verktøy for å forstå hva som driver og motiverer bransjens ansatte.
– Vi forsøker å lage en medarbeiderundersøkelse for hele bransjen og alle som jobber med markedsføring og kommunikasjon. Lønn og lønnsutvikling er selvsagt viktige temaer, men det finnes andre faktorer som er like avgjørende, sier Teft i en pressemelding.
Med mye usikkerhet i tiden er det en risiko for at flinke folk ser etter jobber utenfor byråene og markedsavdelingene.
– Undersøkelsen skal belyse hva fagfolkene verdsetter, og hvor arbeidsgivere kan bli bedre for å beholde kompetanse på kort og lang sikt, sier han.
– Bransjeundersøkelsen gir et detaljert bilde av utviklingen i vår bransje innenfor ulike felt. Den skaper debatt og synliggjør både muligheter og utfordringer. I år, med økt usikkerhet, er undersøkelsen viktigere enn noen gang, sier Bente Kvam Kristoffersen, byråleder i Trigger, i den samme pressemeldingen.
Lønnsvekst er som vanlig et viktig tema i undersøkelsen. De økonomiske utfordringene har ført til økt usikkerhet blant de ansatte i bransjen, noe som igjen kan påvirke motivasjonen.
– De fleste som jobber i bransjen er naturlig motiverte, men det er ingen tvil om at usikre tider har ført til en del bekymringer. Med permitteringer og nedbemanninger på flere steder, blir det interessant å se hvordan dette har påvirket følelsen av trygghet og fremtidstro blant de ansatte, sier Kvam Kristoffersen.
AI er et annet sentralt tema i årets undersøkelse.
– Jeg håper årets undersøkelse går litt dypere enn bare å måle om folk bruker AI. Hva brukes det til, og hvordan påvirker det arbeidsmetodene våre? Det blir interessant å se. Mitt anslag er at vi ligger på mellom 65-75 % daglig bruk, sier Kvam Kristoffersen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no