Marthe Berg i Schibsted partnerstudio stakk av med førstepremien i MFOs kanalbattle, fredag.

Schibsted vant MFOs Kanalbattle

Pitchet den ultimate markedsføringsmiksen på ti minutter og stakk av med seieren i Kanalbattle 2021.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er helt sykt. Tusen, tusen takk. Nå skal vi ut og feire!

Det sa en glad Marthe Berg innholdsleder i Schibsted partnerstudio etter at det ble klart at det var de som stakk av med seieren i Markedsføringsforeningens Kanalbattle.

Hakket med tilspisset

Fredag gikk Markedsføringsforeningens Kanalbattle av stabelen på Colosseum kino. Dette er det fjerde året på rad, og det store spørsmålet som skulle besvares av de deltagende kanalene: «Hvorfor skal vi bruke penge våre på deg i 2022?»

Ti utvalgte kanalrepresentanter fikk tilsvarende ti minutter hver til å holde deres pitch for å overbevise og tydeliggjøre mulighetene de mener ligger i deres kanaler.

De konkurrerende stilte fra Egmont, Facebook, Schibsted, TikTok, Nent, Clear Channel, Aller, Google, Kontent og Snapchat. Dagens konferansier var tv-personlighet og podkaster Einar Tørnquist.

Årets Kanalbattle ble hakket mer tilspisset for å utfordre kanalene ytterligere, i kampen om annonsekronene. På forhånd ble de utfordret med spørsmål fra kanal til kanal.

Berg og Schibsted sin pitch spilte i stor grad på at de var knyttet opp mot en rekke av landets største mediehus og pekte på at pressen er stedet hvor folk går til for å få siste nytt, finne ut hva du skal spise til middag eller hvor du skal reise neste gang.

Hun pekte på at det de siste årene har oppstått et tomrom etter forbrukerjournalistikken, som hun mente har forsvunnet mer og mer. Det rommet er der for annonsørene å utnytte.

– Innholdsmarkedsføring gir viktige inntekter, verdi for leserne og effekt for annonsørene, sa hun i sin pitch og viste til en kampanje fra Volvo med en mor som hadde hatt en dramatisk opplevelse.

300 000 klikk

I den sammenheng ble det blant annet laget en podcast.

– Den hadde en snittlyttetid på seks minutter av til sammen ni minutter og hadde nesten 300 000 klikk på artikkelen, som hadde over 2 1/2 minutt lesetid. Det er trygt å si at den gav effekt for Volvo, sa hun i sin pitch.

Hun dro og fram deres eget influenserbyrå, Max Social som en del av miksen deres om hvorfor man bør legge pengene sine hos dem til neste år.

– Kombinerer du influensernes plattformer med VGs kanaler treffer du 81 prosent av Norges befolkning, var hennes salgspitch.

Hun dro og fram at 2021 etter alt å dømme er det siste året med tredjeparts coockies.

– Vi har data av høy kvalitet. Mer enn to millioner innnlogga brukere gir unike muligheter. Vi kan kjøre to contentløp, et mot de som er kunder og et mot de som ikke er det, sa hun før hun avsluttet med å spille på følelsene til folk:

– Ved å legge pengene deres til oss er det ikke bare en investering i egen merkevare, men og i samfunnsoppdraget til Norges største mediehus.

– Sporty og flinke

Anna Andrea Hvinden er daglig leder i Markedsføringsforeningen som står bak arrangementet og hun er svært godt fornøyd med gjennomføringen.

– Jeg er kjempefornøyd med årets arrangement. Jeg synes kanalene er sporty og flinke på scenen, sier hun.

Det var 450 mennesker til stede i salen for å få med seg arrangementet live, i tillegg til de rundt 1000 personene som strømmet kanalbattelen.

– Det er utrolig hyggelig å få være samlet fysisk, sier hun.

– Det jeg tror markedsførerne setter pris på er å få et overblikk en gang i året over hvor kanalene står og hva de har å by på, sier hun.

Dette er fjerde gangen de arrangerer en kanalbattle.

– Og det kommer til å bli enda flere, men det kan kanskje være det kommer endringer, sier hun.

Årets kanalrepresentanter:

  • Egmont: Inger Lauritsen og Andreas Rosendahl, Kreatør og Kommersiell Rådgiver.
  • Facebook: Nina K. Hareide-Larsen, Client Partner & Vertical Lead, Facebook.
  • Schibsted: Marthe Berg, Innholdsleder, Partnerstudio.
  • TikTok: Carina Elise Godou, Sales Account Manager Mapp Media, TikTok-partner.
  • Nent: Peder Seierstad og Christian Hunstad, Client & Agency Managers, NENT.
  • Clear Channel: Ørjan Norbom, Salgssjef, Clear Channel.
  • Aller: Kai Lu og Robert Grosvold, Strategisk konsernkundeansvarlig & Produktansvarlig, AFP.
  • Google: Margrethe Wam Solvang, Industry Manager, Google Norway.
  • Kontent: Stian Johansen og Susanne Kjellhov, Byråsjef & Head of brands, Kontent.
  • Snapchat: Haakon Gedde-Dahl og Per Christian Strand Teslo, Senior Account Manger & Senior Account Executive.

Noen av spørsmålene fra kanal til kanal:

  • Fra Google til Facebook: Hva er Facebook sine tall på video viewability/audibility? Altså hvor stor andel av seerne både ser og hører videoannonsene? Facebook teller en fullverdig video view through conversion som 1pxl for >1 sec on-screen. Gitt at bransjestandarden for å telle en video view through conversion er 50% of pxls on screen for >2 sec, hvorfor teller Facebook dette annerledes?
  • Fra Facebook til Google: Hva er ditt beste argument til de som ennå ikke tror at digitale medieflater tar over for tradisjonell TV?
  • Fra Aller til Schibsted: Schibsted legger flere og flere podcaster bak betalingsmur, hvordan vil dette påvirke lyttertall?
  • Fra Schibsted til Aller Kun drøyt halvparten av landets tenåringer er innom en nettavis hver dag. Hva gjør Aller for å posisjonere seg mot en yngre målgruppe?
  • Fra TikTok til Snapchat: Snapchat defineres som en sosial plattform, men plattformen er ikke særlig sosial for markedsførere. Dette er en av få sammenlignbare plattformer hvor brukere verken kan like, dele eller kommentere annonser. Hvordan kan man som annonsør da være sikker på at annonsen ikke bare treffer målgruppen, men at den treffer dem på rett måte, og oppnår ønsket reaksjon?
  • Fra Snapchat til TikTok: Hvordan skal TikTok holde seg kult dersom eldre begynner å ta i bruk appen? Kan det bli vanskelig når muttern og fattern TikTok danser og det er tilgjengelig for alle vennene til barna deres?
  • Fra NENT til Clear Channel: Med bakgrunn i erfaringen fra pandemien med dramatisk nedgang i reiser og kollektivtrafikk; hvordan tenker dere at kundene og kampanjene til Clear Channel vil være preget av endringen i bevegelsesmønsteret til folk i 2022?
  • Fra Clear Channel til NENT: Linjær TV har en fallende dekning blant den yngre og mellomunge målgruppen (15-45). Gjør man noe for å beholde eller vinne de unge tilbake, eller vil linjær TV ende opp som en dekningskanal kun for de eldre?
  • Fra Kontent til Egmont: Dere har begynt å tilby mye på siden av profilmarkedsføring, har dere ikke tro på dette lenger?
  • Fra Egmont til Kontent: Hvordan ser fremtidens profilmarkedsføring ut?

.

Powered by Labrador CMS