Derfor takker influenseren nei til lukrative samarbeid
– Kjappe penger lønner seg aldri, sier Ida Gran-Jansen.
(Latter, Oslo): På Mediedagen 2024, inviterte Mediebyråforeningen til en «ærlig» samtale mellom Norges største matprofil Ida Gran-Jansen, og daglig leder i profilbyrået Team Tomorrow, Louise Fuchs.
– Vi skal bjuda på, åpnet Fuchs fra scenen, og fulgte raskt opp med å presentere tall som tydelig viser influenser-markedsføringens økende betydning.
Hun fremhevet at mens kun 38 prosent stoler på merkevarer i sosiale medier, stoler hele 61 prosent på venner, familie og influensere. Blant millennials – stoler hele 40 prosent mer på influensere enn på sine egne venner.
– Vi må ta en prat
Gran-Jansen, som fikk sitt gjennombrudd etter å ha vunnet «Hele Norge baker» i 2013, delte sine tanker om hva som fungerer – og hva som ikke fungerer.
– Når jeg får en brief som inkluderer et manus eller krav om innhold som ikke passer min profil, tenker jeg alltid: «Her må vi ta en prat», sa Gran-Jansen.
Influenseren understreket viktigheten av å kunne stå bak produktet man promoterer, og uttrykte klart at:
– Kjappe penger lønner seg aldri. Hvis jeg sier ja til en kunde, er det fordi jeg oppriktig tror på produktet.
Gran-Jansen poengterte at hun er svært selektiv med hvilke merkevarer hun assosierer seg med. Favoritten får litt ekstra.
– Vi har en avtale om et visst antall poster, men jeg deler ofte mer enn avtalt, fordi jeg liker dem så godt. Når det er en god match, leverer jeg mer enn det som er forventet, fortalte hun.
Denne høsten har et samarbeid med Oda blant annet resultert i lanseringen av et nytt brød.
– Vi ser stadig flere influensere som lanserer sine egne bærekraftige produkter, og det er en utvikling vi forventer å se mer av i tiden fremover, la Fuchs til.
– Kan nok irritere
Fuchs var videre tydelig på at for å lykkes med influenser-markedsføring må resultatene måles nøye.
– Vi måler konverteringer, målgruppe-kvalitet, roi, rekkevidde, eksponering, brand awareness og sentiment, kvalitativ tilbakemelding, engasjement og langsiktig effekt.
Gran-Jansen fremhevet samtidig betydningen av fleksibilitet og kreativ frihet i sine samarbeid.
– For å få mest effekt ønsker jeg selv å komme med ideer. Bare jeg vet hva som best fungerer for meg og min profil, sa hun.
Gran-Jansen innrømmet at hun av og til kan gjøre spontane endringer, noe som ikke alltid er like populært hos managementet.
– Til tider kan det nok irritere managementet mitt, men jeg bytter raskt hvis jeg plutselig kommer på en enda bedre idé, sa hun.
– Kunne du tjent mer om du ikke var så pirkete? spurte Fuchs, og Gran-Jansen svarte kontant:
– Det tror jeg ikke. Ikke i lengden, i hvert fall.