Fra venstre: Kjell S. Rakkenes (Nortura), Ingrid Wilberg Arnesen (Tine), Tor W. Andreassen (NHH) og Pål Rasmus Silseth (BI).

Mener melkemangel kan skade Tines omdømme: – Tillit tar tid å bygge, men ikke å rive

Tine og Nortura får kritikk for mangelen på blant annet melk og egg i butikkene. Omdømmeeksperter mener dette kan få negative konsekvenser.

Publisert Sist oppdatert

Dagligvarebutikkene mangler melk og egg, og samvirkeselskapene Tine og Nortura står for øyeblikket i en mediestorm.

Professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), Tor W. Andreassen, mener situasjonen kan skade omdømmet til begge aktørene.

– Dette er andre gang «monopolet» Tine svikter. Første gang var da vi i Norge hadde smørmangel og måtte importere fra Danmark. Tine fikk sterk mediekritikk og påpakning fra departementet. Nå svikter de igjen, skriver Andreassen i en melding til KOM24. 

– Folk husker

Andreassen poengterer at det er en stund siden forrige krise. Han tror ikke at dagens krise vil føre til noen kundeflukt fra Tine, men tror likevel at det fester seg i hukommelsen til mange forbrukere.

– Tillit tar tid å bygge, men ikke å rive. Tine har vist at de ikke evner å forvalte samfunnsansvaret de er gitt. Heldigvis er det lang tid i mellom episodene, men folk husker. Men jeg tror ikke det er alvorlig for Tines merkenavn, selv om det vil få en dipp.

Les Tines og Norturas svar på kritikken nederst i saken.

Professoren tror også a det vil gjøre folk oppmerksom på det han mener er en dårlig løsning i landbrukspolitikken. Andreassen mener myndighetene favoriserer Tine, siden de valgte å fjerne støtten til mindre leverandører som Q og Røros.

Tirsdag denne uken anklaget Q konkurrenten Tine for brudd på informasjonsplikten. De sier til E24 at de leste at Tine måtte importere melkepulver fra utlandet i media, og at de ikke fikk beskjed.

Pål Rasmus Silseth, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, er enig i at stormen og den negative omtalen i media den siste tiden kan påvirke folks syn på både Tine og Nortura.

– Det går på tilliten til at de klarer å levere det de skal levere, altså kjerneprodukter. Dette vil få negativt utslag på omdømmet, og i alle fall hvis de fester seg et inntrykk av at dette er noe de ikke klarer over tid. Men dersom de klarer å ordne situasjonen raskt, tror jeg ikke det blir særlig langvarig, sier Silseth til KOM24.

Høy tillit

Ifølge PR-byrået Apelands omdømmemåling, «Traction», har nordmenn svært høy tillit til Tine som organisasjon.

Kun Finn.no er høyere på listen. Tine er plassert over både Vinmonopolet og NRK.

Silseth tror dette er en styrke som de også kan nyte godt av i krisetider.

– De har ligget høyt oppe på slike målinger over tid, og de har opparbeidet seg et godt rykte i offentligheten. Det tror jeg også står seg gjennom mindre kriser som denne.

Han synes også at både Tine og Nortura har gjort en god jobb med håndteringen i media.

– Det ser greit ut. De forklarer årsaken til at det har blitt slik, at de rett og slett har bommet på planleggingen. De har ikke benektet noe, og det er egentlig god krisehåndtering slik jeg ser det.

Svarer

Kjell S. Rakkenes er konserndirektør for strategi, rammevilkår og kommunikasjon i Nortura. Han skriver i en e-post til KOM24 at de lever av å levere på sine forventninger.

– Vår jobb er å sørge for at folk får kjøpt norske egg i butikken. Greier vi ikke det, vil det gå ut over omdømmet og tilliten til Nortura. Folk ser nå at utvalget av egg i butikkene ikke er som de pleier. Dette beklager vi og det viktigste for oss nå er å sørge for at situasjonen blir normalisert og at folk får de eggene de skal ha. Vi har god tro på at vi er på vei dit og at det vil være nok egg fremover, skriver Rakkenes.

Kommunikasjonsdirektør i Tine, Ingrid Wilberg Arnesen, svarer følgende til ekspertenes uttalelser:

– Det er ingen tvil om at mange er skuffet når Tine ikke klarer å levere på den viktigste oppgaven vi har: å levere kanskje verdens fineste råvare til norske forbrukere og kunder. Konsekvensene for omdømme skal jeg ikke spå noe om, men vi er innstilt på å brette opp ermene og gjøre vårt for å gjenreise tilliten til samvirket Tine, både hos eiere, forbrukere og politikere.

– Andreassen er ikke alene om å konstrueres bilder av liten mot stor, med Tine som den store og mektige. Sannheten er at Tine er de mange små, eid av 8.291 melkebønder over hele landet. Vi ønsker konkurranse og heier på konkurrentene våre, men konkurransen må være rettferdig. Da må vi også være villige til å argumentere for hvorfor det er viktig at vi har rammevilkår som sikrer melkeproduksjon i hele landet med de 20 milliardene dette bringer av ringvirkninger i et levende Norge.

Powered by Labrador CMS