Oslo har blitt farget rosa i Squid Game-kampanje
Oslo har blitt rosa med en massiv kampanje for Squid Game, men ikke alle lar seg imponere. Filmforsker mener markedsføringen skaper et paradoks.
Sesong to av den populære sørkoreanske TV-serien Squid Game har skapt rekord etter rekord. Med hele 68 millioner visninger i premiereuken på Netflix, har serien raskt blitt en global sensasjon.
I Norge topper Squid Game strømmetjenestens mest sette-liste, og i Oslo har byen blitt omfavnet av en kreativ og iøynefallende reklamekampanje som har fått oppmerksomhet både på og utenfor skjermen.
Sammen med Netflix, Wavemaker og T&Pm har JCDecaux Norge satt sitt preg på bybildet med en rekke innovative reklameinnslag.
Store bannere, helfolierte leskur og digitale skjermer er noen av virkemidlene som er brukt for å markedsføre den nye sesongen. I tillegg er Valkyrien Stasjon, en nedlagt stasjon nær Majorstuen, blitt omgjort til et sceneskift hvor rosa soldater holder vakt.
Tar av i sosiale medier
@yourfavoriteindo ny t-bane stopp eller?😃 #squidgame #squidgame2 ♬ Pink Soldiers - 23
Administrerende direktør i JCDecaux Norge, Gisle Holst Roness, viser til stort engasjement rundt kampanjen på sosiale medier.
– Vi kan ikke kommentere hvordan kampanjen har gått så langt, annet enn å henvise til Netflix sine egne pressemeldinger. Men vi registrerer stort engasjement på sosiale medier, slik tydeligvis også NRK har gjort, skriver han i en e-post KOM24.
Han legger til at kampanjen er et resultat av tett samarbeid:
– Også denne gangen har Netflix og deres samarbeidspartnere jobbet tett med flere av våre avdelinger i Oslo. Dette gjelder både på utforming, det kreative uttaket og – ikke minst – praktisk/teknisk gjennomføring av kampanjen.
Ingen kommentar til kritikk
Men ikke alle er begeistret for de iøynefallende markedsføringstiltakene. På fredag ble reklamen satt under lupen på Dagsrevyen, der film- og medieforsker Gry Cecilie Rustad stilte spørsmål ved den kommersielle ironien i kampanjen.
– Film- og TV-selskapene vil skape virale kampanjer som inkluderer seerne, sier Rustad.
Hun mener imidlertid det er en paradoksal situasjon at en serie som kritiserer kapitalisme og forbrukersamfunn, blir promotert gjennom en omfattende kommersiell kampanje.
– Det er litt ironisk at Netflix bruker så mye penger på markedsføring av serien som har et antikapitalistisk tema, påpeker Rustad.
Når det gjelder kritikken som ble fremsatt på Dagsrevyen, ønsker JCDecaux ikke å kommentere.
Wavemaker, som også er samarbeidspartner på kampanjen, henviser spørsmål til Netflix sitt PR-byrå i Norge, TRY.
KOM24 har vært i kontakt med TRY for kommentarer, men spørsmålene har ikke blitt besvart før publisering.