Liv Sandberg leder TikTok i Norden og ser frem til å bruke plattformen til å spre viktig informasjon om brystkreft i samarbeid med Brystkreftforeningen og Kreftforeningen.

Øker bevisstheten om brystkreft blant unge på TikTok

Nå i oktober lanserer TikTok, i samarbeid med Brystkreftforeningen og Kreftforeningen, en kampanje for å øke bevisstheten om brystkreft blant unge. 

Publisert Sist oppdatert

Rundt én av ti kvinner rammes av brystkreft en gang i løpet av livet, noe som gjør det til den mest utbredte kreftformen blant kvinner. 

Kampanjen er rettet mot TikToks 1,6 millioner norske brukere, med et mål om å spre viktig informasjon og styrke unges kunnskap om brystkreft.

Farger landet rosa

Sammen med Brystkreftforeningen og Kreftforeningen lanserer TikTok en hub på plattformen.

Her får brukerne tilgang til informasjon om viktigheten av tidlig oppdagelse, regelmessige mammografiundersøkelser, og hvordan man kan støtte en venn, kjæreste eller mor som er rammes av brystkreft. 

– Kunnskap om brystkreft redder liv. Derfor betyr det utrolig mye at TikTok vil være med på å øke kunnskapen om sykdommen. Blant de som får brystkreft er mindre enn fem prosent under 40 år. Likevel er det viktig for oss å nå ut med informasjon til en yngre målgruppe også. 

Det sier Kathrine Barli, kommunikasjonsansvarlig for Rosa sløyfe-aksjonen, i en pressemelding, og legger til:

– Gjennom TikTok kan vi gi dem verdifull informasjon om Rosa sløyfe-aksjonen, symptomer på brystkreft og hvordan man kan støtte en venn, kjæreste eller mor som rammes av brystkreft. Vi tror også det vil bidra til at enda flere blir opptatt av brystkreftsaken, og blir med på å farge landet rosa i oktober.

Bidrag fra norske profiler

Den 15. oktober vil TikTok-brukere motta et varsel som inviterer dem til å utforske huben for brystkreftkampanjen. 

Også når man søker #BreastCancerAwareness, #Rosasløyfe eller #Brystkreft ledes TikTok-brukere til huben hvor informasjonsvideoer fra Brystkreftforeningen og Kreftforeningen, personlige videoer fra kjente profiler som Helsesykepleier Maria Teigland, lege Wasim Zahid og TikTok-profil Emilie Kristine Nilsen, er samlet.

Huben er tilgjengelig for alle bruker ut oktober.

– Norske brukere er ivrige etter å lære og engasjere seg i meningsfylt innhold, og det føltes helt naturlig å bringe dette initiativet til TikTok. Med så mange fremskritt innen brystkreftbehandling takket være pågående forskning, ønsker vi å formidle et håp, basert på kunnskap og forståelse, sier Liv Sandberg, General Manager Global Business Solutions Nordics & CEE, ved TikTok. 

Kampanjesiden vil være tilgjengelig fra 15. oktober klokken 12.00 og ut oktober. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS