MENINGER:
AI - en hemmelig kollega?
«30. november markerte det vi kan kalle 2-årsdagen for at generativ kunstig intelligens ble tilgjengelig for folk flest. På bare to år har nesten 9 av 10 som jobber med kommunikasjon og markedsføring begynt å bruke teknologien. Faktisk oppgir 4 av 10 at de daglig benytter verktøy som for eksempel ChatGPT, Copilot eller Midjourney», skriver Ole Janzso i Teft i dette innlegget.
Men ulikt tidligere teknologirevolusjoner – som smarttelefoner og sosiale medier – har ikke bruken av AI blitt noe man markedsfører.
For mange føles det nesten som en privatsak, på linje med politiske holdninger eller preferanser om hjemmekontor. Med mindre man er i selskap med likesinnede, holder mange sin AI-bruk for seg selv.
Vi som jobber med kandidater innen kommunikasjon, markedsføring og kreativitet, merker dette tydelig. Det er sjelden en jobbsøker snakker om sin bruk av AI som en del av sitt faglige engasjement, selv når teknologien åpenbart er relevant. Kanskje er det slik også på din arbeidsplass? Med mindre AI er en del av bedriftens uttalte strategi, virker det som om de mange aktive brukerne holder en lav profil. Samtidig nikker de mer forsiktige brukerne med, kanskje uten å ha funnet helt ut av det enda.
Årets Bransjeundersøkelse gir noen interessante svar på hvorfor dette er tilfelle. Mange bedrifter med fagmiljøer innen markedsføring, kommunikasjon og kreativitet har ikke tatt tilstrekkelige grep for å integrere AI i arbeidskulturen og hverdagen.
Bare 1 av 4 ansatte oppgir å ha fått opplæring eller kursing i AI de siste to årene. Like få sier at arbeidsgiveren har tydelige retningslinjer for hvordan teknologien skal brukes. Når ledelsen ikke tar et aktivt eierskap til temaet, overlates holdningen til og bruken av AI opp til den enkelte ansatte.
En annen mulig forklaring er vår iboende glede over å se at menneskelig intelligens fortsatt kan overgå den kunstige. Det er en slags trøst i å vite at AI også kan feile, og at vår intuisjon og erfaring fortsatt er relevant.
Vi elsker å dele historier, både i media og rundt bordet, om AI som har bommet. Disse historiene veier ofte tyngre enn fortellingene om hvordan teknologien løser oppgaver og bidrar til produktivitet og kreativitet – noe som kanskje gjør at de som ennå ikke har kommet i gang med AI, nøler.
I 2025 håper jeg at flere selskaper tør å løfte temaet høyere. De bør dele sine ambisjoner for AI med ansatte og skape en kultur hvor vi både kan lære, diskutere og utfordre hverandre.
For oss som bruker AI i jobben, er det en unik mulighet til å dele erfaringer, bekymringer og optimisme i en tid hvor både teknologien og arbeidslivet står ved et veiskille.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.