Bransjen hyller Kjetil Try: – Norges dyktigste reklamemann
Byråtoppene hyller Kjetil Try som en kultur- og bransjebygger uten sidestykke. Samtidig blir det nyttige råd fra konkurrentene om å vokte arven når Sindre Beyer nå overtar sjefsstolen.
Nyheten om at Kjetil Try går av som konsernsjef etter 26 år og overlater jobben til Sindre Beyer, vekker reaksjoner i bransjen.
– En kulturbærer
Kjetil Botten Skogly, administrerende direktør i Ahead Group, roser Try som «en kulturbærer og Norges dyktigste reklamemann gjennom tidene».
Når det gjelder Beyers inntreden som ny toppsjef, tror ikke Skogly det vil føre til store endringene.
– Kjenner jeg Sindre rett, har han sikkert sine egne tanker. Likevel har han og Kjetil jobbet så tett sammen at jeg tror mye av utviklingen i TRY de siste årene vil fortsette. Det blir nok ingen brå endring, men heller en naturlig utvikling under den nye toppsjefen, sier han og legger til:
– Et råd til Sindre er jo å aldri slutte å høre på Kjetil.
Skogly har mange gode minner med den avtroppende sjefen:
– Jeg har lært utrolig mye av ham siden jeg kom inn i bransjen for noen år siden. Som kunde er nok de beste minnene suksessene vi skapte sammen, for eksempel kampanjene med George Clooney for DNB. Slike ting hvor vi skapte reklamehistorie. Det er selvfølgelig veldig, veldig gode minner.
– Og som leder har jeg veldig mange gode minner av Kjetil som en varm og tilstedeværende sjef. Han var alltid åpen for en samtale og å gi gode, kloke råd, avslutter Skogly.
– Kvalmt gode
Ole Henrik Stubberud i Geelmuyden Kiese forteller at det går en vind gjennom bransjen med nye eierskap som etter hvert fører til at dyktige folk og ikoniske ledere trekker seg tilbake.
– Kjetil skal jo fortsette å lede reklamevirksomheten. Kanskje han har savnet å være litt mer «hands on» verdens deiligste fag – kreativ kommunikasjon?
Han roser Try ikke bare som en leder, men en gründer som løpende har utviklet byrået gjennom månedlige oppkjøp av miljøer og ekspertise – satt veldig på spissen.
– Men det er beundringsverdig at man har klart å innovere samtidig som man har klart å beholde posisjonen som skamløs kommers og superkreativt. At man ikke har rotet seg bort i alle nye muligheter, men skapt best mulige forutsetninger for kjernevirksomheten, reklamefaget.
Stubberud tror ikke det vil bli store umiddelbare omveltninger i TRYs strategi og posisjonering med lederskiftet.
– Det er noe symbolsk viktig over dette, men dette er jo ikke en exit for Kjetil. Sindre har nok blitt godt kjent med selskapet og vil sannsynligvis bygge videre på det solide fundamentet som er lagt.
Hans råd til Beyer er å bidra til utvikling uten å bygge seg for langt vekk fra kjernevirksomheten.
– I en tid med så mye transformasjon er det lett å glemme at best kommunikasjon ikke handler om havet av nye plattformer eller ny teknologi, men de enkle, menneskelige triggerne. Så ta godt vare på alle de lidenskapelige folka – kulturbærerne.
Han skryter videre:
– Det beste minnet vil være resultatet av Kjetil – alle de inspirerende og ofte kvalmt gode kreative løsningene som har kommet, og fortsatt kommer fra TRY-huset.
– Sjuende far i huset
Kenneth Pedersen, CEO i Anti, tenker at det er helt naturlig at Try nå trekker seg tilbake.
– Kjetil har stått støtt ved roret der i 26 år, så vidt jeg vet. Da tenker jeg at både Kjetil og selskapet kan ha godt av en endring.
Han peker på at Try har bygget opp Norges desidert største byrå, noe Pedersen mener har vært inspirerende å følge med på fra utsiden.
Pedersen mener om Beyers overgang som ny toppsjef vil føre til store endringer, avhenger av hvor involvert Try fortsatt blir.
– Det avhenger av hvor mye sjuende far i huset Kjetil kommer til å være. Men nei, jeg vil tro at Kjetil er klar for å la Sindre sette sitt preg på veien videre sammen med øvrige eiere. Det er jo litt av en oppgave Sindre tar på seg, så det blir spennende å se hvordan TRY endrer seg framover nå.
Hans råd til Beyer er å bygge et byrå han selv ville elsket å jobbe i.
– Jeg ville anbefalt Sindre at han må bygge et byrå som han selv ville elsket å jobbe i. Dersom man plutselig står der og tenker; nei, sånn ville ikke jeg hatt det på jobb, da må du gjøre noe med det omgående, avslutter Pedersen.
– Internasjonal selvtillit
Lars Eia Kirkholm, byråleder i JCP PRAD, mener det er både naturlig og et sunnhetstegn at Try nå trekker seg tilbake.
Han fremhever at under Trys ledelse har byrået bidratt til å gi norsk reklame- og kommunikasjonsbransje økt internasjonal selvtillit.
– Det er bra å åpne opp for fornyelse. Sindre er superflink, så jeg tenker at dette er en finfin mulighet for gruppen, sier han.
Kirkholm sier at det med nye ledere alltid kommer noen endringer. Dette mener han er sunt for å sikre utvikling.
– Vi byråer glemmer ofte at vi selv er en merkevare, og den må forvaltes på en god måte. Sindre har nå en mulighet til å videre forvalte merkevaren, samtidig som han setter sitt eget preg på den. Det blir spennende å følge!
I Apriil ser de med beundring på hvordan TRY har omstilt seg de siste årene, forteller Apriil-sjefen Erik Samsonsen.
– Vi er spesielt imponert over hvordan de har omstilt seg digitalt de siste årene.
Samsonsen kjenner ikke Kjetil Try personlig, men benytter anledningen til å rette en liten oppfordring til den avtroppende toppsjefen:
– Kanskje han nå har tid til å ta en kaffe med meg for å fortelle hva som skal til for å lykkes i bransjen?
– Et foregangseksempel
Camilla Kim Kielland, byråleder i Morgenstern, har aldri jobbet med Try, men sier hun har flere dyktige kollegaer som kommer fra hans «imperium» – og åpenbart gått en god skole.
– Det er umulig ikke å la seg imponere av hva han har gjort og betydd for reklame-Norge, så jeg har stor respekt for mannen, sier Kielland og fortsetter:
– Det er jo forståelig at Kjetil Try trapper ned, men nå gir han seg jo ikke helt, så overskriftene var kanskje litt mer dramatiske enn de faktiske forhold?
Hun tror det siste Beyer ønsker er råd fra konkurrenter, men sier det blir spennende å se hvordan han hopper.
– Samtidig så har det jo vært en lang «overlapp» – slik en kronprins følger sin far til han selv er klar til å overta tronen, så om vi ser så dramatiske endringer med det første, er vel mer usikkert. Men vi følger med fra andre siden av Karl Johan!
Herman Mueller Stormyr, byråleder i WAL, mener Kjetil Trys avgang er en naturlig utvikling etter å ha bygget opp det mest suksessfulle selskapet innenfor norsk reklamebransje noensinne.
– Kjetil Try er et foregangseksempel på å forme et byrå som leverer verdi for kundene sine i kombinasjon med å bygge god kultur. Så jeg tenker at dette er en naturlig utvikling og håper han er stolt over det han har fått til, sier han.
Stormyr tror ikke lederskiftet vil føre til de store endringene.
– Dette virker gjennomtenkt, så her er det nok en god plan, mener han.
Han ser heller ingen grunn til å gi Beyer spesielle råd i forbindelse med den nye sjefsjobben.
– Her er jeg sikker på at Sindre vil klare seg helt fint uten noen råd fra meg.
– Viktig talsperson
Etter 26 år som toppleder, tenker Hågen Pettersen, daglig leder i Atyp, at det kan være et smart trekk for Try å fortsette som styreleder for konsernet og byråleder for reklamebyrået.
– På den måten kan han frigjøre tid til å ivareta reklamebyråets kreative kultur og kompetanse, i en kategori som befinner seg i et teknologisk paradigmeskifte, samtidig som han i styrelederrollen kan bidra med sin forretningsstrategiske teft.
Som bransjekollega takker han Try for hans engasjement for kreativitet som viktig virkemiddel til forretningsresultater.
– Der har han vært en viktig talsperson for en hel bransje. Jeg lar meg også imponere av at han i tillegg til å ha en gylden penn, beviselig har vært en meget dyktig forretningsstrateg.
Å gi en markedsleder og konkurrent råd, vil Pettersen være forsiktig med.
– Men med Beyers bakgrunn fra TRY Råd og TRY Dig, kan jeg strekke meg til å minne han på at det også i fremtiden vil være viktig med en sterk kreativ kultur.
– Mindre dramatisk
Håkon Fretheim, byråleder i Per Høj, mener det har vært mange mer eller mindre dramatiske endringer i lederkabalen i de store byråene det siste året.
– Når Kjetil Try nå fortsetter som ny styreleder og i tillegg skal lede reklamevirksomheten, gjør vel det at dette er en av de mindre dramatiske endringene. Jeg er ganske sikker på at han kommer til å fortsette og prege bransjen fremover, sier han.
Fretheim kjenner ikke Try personlig, men har likevel latt seg imponere.
– Han har imponert meg mange ganger i bransjesammenheng som ekstremt flink til å snakke til, og med, folk. Han virker også veldig rolig og strategisk smart i møte med strukturelle og teknologiske omveltninger i bransjen.
Han tror absolutt ikke overgangen til Beyer som ny toppsjef vil føre til store endringer i TRYs strategi og posisjonering.
– Hva slags råd ville du gitt til han i hans nye rolle som toppsjef for TRY?
– Det må vel bli å ta en prat med Kjetil når det lugger, det da.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no